Profesjonaliści, czyli przedsiębiorcy, na co dzień korzystają z drukarek i urządzeń wielofunkcyjnych. Przedsiębiorcy z branż innych niż marketing, fotografia i tym podobne, potrzebują zazwyczaj trzech rodzajów papieru, w tym standardowy papier fotograficzny ale także termoczuły, np. do kas fiskalnych.
Znacznie szersze zapotrzebowanie mają agencje reklamowe oraz podobne firmy, które zajmują się reprodukcją zdjęć, drukowaniem naklejek, plakatów, grafik i etykiet. Standardowemu przedsiębiorcy wystarczy śnieżnobiały papier do biurowych zastosowań (na co dzień), prezentacyjny papier o wyższej gramaturze do ważnych dokumentów (np. listów intencyjnych, umów, pism urzędowych i sądowych) oraz papier fotograficzny w standardowej wersji (nie artystyczny), do okazjonalnego drukowania zdjęć w razie potrzeby.
Papiery fotograficzne występują najczęściej w wersjach dla drukarek atramentowych. Nie da się użyć ich w druku laserowym. Najpopularniejsze rozmiary to A4 oraz A6. Gramatura to najczęściej 180g lub bardzo gruby powyżej 200g.
Coraz rzadziej spotykane są już drukarki igłowe, które wypierają termotransferowe urządzenia fiskalne. Czy to kasy czy drukarki zasada działania jest taka sama. Grzałka punktowo nagrzewa papier, który ma właściwiści termoczułe. Odbarwia się on na czarny kolor w miejscach w których został podgrzany i w ten sposób wykonywany jest nadruk. Bardzo popularnym formatem są rolki kasowe o szerokości 57mm i długości 25.
Naklejki na zeszyty, artykuły gospodarstwa domowego czy do innych zastosowań wymagają zastosowania specjalnego papieru samoprzylepnego. Wśród dostępnych produktów można wymienić m.in. wodoodporny papier samoprzylepny. Papier do druku naklejek jest dostępny w wersji matowej, półmatowej i błyszczącej. Producenci często udostępniają także gotowe szablony dopasowane do ukłądu naklejek na arkuszu kartki A4. Wystarczy taki szablon otworzyć w Wordzie, wypełnić rubryki i wydrukować. Mamy wówczas pewność, że naklejki wyjdą tak jak chcemy - bez zbyt dużych lub małych marginesów itp.
Niewielu stać na zakup dzieła malarskiego - ale każdy może mieć reprodukcję. Niektóre firmy oferują właśnie reprodukcje obrazów znanych malarzy, np. Rembrandta, Matejki, Van Gogha czy Leonarda da Vinci. Do tworzenia reprodukcji potrzebny jest odpowiedni papier - papier do druku reprodukcji. Obecnie na rynku są dostępne różne odmiany tego papieru różniące się pod względem gramatury, rozmiaru i tekstury (matowe, błyszczące, półbłyszczące).
Papier przeznaczony do drukowania grafik i etykiet - głównie na potrzeby marketingowe i do produkcji opakowań - musi być bardziej trwały i sztywny. Im lepsza trwałość i sztywność, tym grafika lepiej się prezentuje. Podobna zasada odnosi się do etykiet. Dostępnych jest wiele wzorów etykiet o różnych formatach - to nacięte arkusze papieru, które po zadrukowaniu odklejamy z kartki i przyklejamy w wybranym miejscu.
Zapotrzebowanie firm na papier do drukarek jest zatem dość wysokie, a konkretny zakres stosowanych typów papieru w dużej mierze zależy od przedmiotu działalności. W biurach najczęściej wykorzystuje się jeden rodzaj papieru o śnieżnobiałej barwie, zazwyczaj o gramaturze 80 g/m2. Dla lepszego efektu marketingowego lepiej jednak wybrać dodatkowo papier prezentacyjny, o wyższej gramaturze i bardziej szlachetnej teksturze. O oszczędzaniu na papierze do drukarek nie może być natomiast mowy w przypadku firm z branży marketingu - jakość papieru determinuje jakość usług świadczonych przez agencje reklamowe, które w przypadku dużej konkurencji nie mogą pozwolić sobie na niedociągnięcia.